terug naar selectie

Berber de Jong

Procesmanager
Vakgebied: Management & support – management
Functie: Procesmanager, Afdelingsmanager
Locatie: Drenthe, Friesland, Groningen, Noord- Nederland
Tarief: €80 - €100
Beschikbaarheid: 1 - 8, 8 - 16, 16 - 20, 20 - 24, In overleg uur

stevig humor transparant analytisch pragmatisch praktisch
BeschikbaarLaatste check: 19 februari 2019
Linkedin Contact
Profiel
CV & Portfolio

Beschikbaar als interimmanager, sterk in leiden en ontwikkelen van teams.

Gedurende de afgelopen 25 jaar heb ik managers en teams en individuele werknemers gecoacht, zowel op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Ik ben oorspronkelijk opgeleid als HRM-er en heb dit in de loop der jaren aangevuld met vele cursussen op het gebied van o.a. leidinggeven, coachen, psychologie, waardenmanagement, ziekteverzuim, strategisch management en projectmatig werken.

Mijn stijl kenmerkt zich door het feit dat ik veelal inhoudelijk niet de expert ben maar wel de goede vragen weet te stellen om weer voortgang in een proces te krijgen. “Doen wat werkt” is mijn motto. Ik weet mensen in hun kracht te zetten door wat ze goed kunnen te versterken en ze te adviseren en stimuleren in zaken waarin ze zich nog kunnen ontwikkelen. Als mediator opgeleid weet ik de samenwerking te bevorderen, ook waar die niet altijd vanzelf gaat bijvoorbeeld door tegenstrijdige opvattingen. Met mijn analytisch vermogen ben ik in staat om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden en kan ik heldere lijnen uitzetten waarlangs gewerkt kan worden. In vergaderingen ben ik de kritische luisteraar die een actieve inbreng heeft. Ik kan met veel verschillende typen mensen omgaan en weet met respect en humor vaak een goede sfeer te bevorderen.

Met mijn senioriteit, zowel in kennis en ervaring als in leeftijd (1959), kan ik gedurende een interim-periode een afdeling leiden en/of ontwikkelen. Te denken valt aan een interim-periode als overbrugging van de gaande naar de komende manager, waarbij vooral de sturing op de dagelijkse voortgang (de inhoud) centraal staat. Maar dit kan ook een periode zijn waarin de nodige (mogelijk impopulaire) veranderingen vormgegeven moeten worden, een combinatie van inhoud en proces. Als coach/sparringpartner ben ik voornamelijk bezig met veranderen/ontwikkelen vanaf de zijlijn, als interimmanager/projectleider met doen en werken in de (soms taaie) realiteit.

Branche/sector
Facilitaire dienstverlening, Gezondheidszorg en welzijnszorg, Horeca, Recreatie, Toerisme en Cultuur, Onderwijs en Onderzoek, Overheid en semi-overheid, Telecommunicatie, Transport en Logistiek, Welzijn, jeugdzorg en kinderopvang
Hoogst afgeronde opleidingsniveau
HBO
Titel (afgeronde opleiding):
HBO+
Leidinggevende ervaringen
Tactisch, Operationeel
Aantal jaren werkervaring als zelfstandige
19
Ervaring als MT-lid
Ja
oktober 2018 - januari 2019
Lokatiehoofd
Hoofd van 2 locaties zorg voor ouderen
mei 2018 - mei 2018
Clusterhoofd
Clusterhoofd ambulante zorg bij instelling voor mensen met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB).
mei 2017 - maart 2018
Leidinggevende
Leidinggevende voor 5 teams bij een organisatie die helpt met begeleiding, behandeling en opvang: voor vrouwen en kinderen, gezinnen, jongeren en dak- of thuislozen. Opdracht: samenvoegen van culturen, uitbouwen van de zelforganisatie, op sterkte brengen van teams.
september 2014 - mei 2015
Projectleider
Projectleider transitie managementstructuur bij een onderwijsinstelling (17 basisscholen), als rechterhand van de directeur/bestuurder a.i. en ondersteund door de HR –medewerkster.