terug naar selectie

Adriaan Schipper

Manager Finance & Control
Vakgebied: Finance & Accounting – management
Functie: Manager Finance & Control, CFO / Financieel directeur, Directeur Finance & Control, Finance Manager
Locatie: Flevoland, Gelderland, Noord-Holland, Utrecht, Midden-Nederland, Europa, Buiten Europa
Tarief: €95 - €110
Beschikbaarheid: 36 - 40, > 40 uur

BeschikbaarLaatste check: 17 oktober 2018
Linkedin Website Contact
Profiel
CV & Portfolio

Zowel in de vaste als interim banen heb ik me steeds aangepast aan veranderende omstandigheden in een turbulente omgeving. Ik heb ruime ervaring opgedaan als (group-)controller en als projectmanager in verandertrajecten. Interim werk werk doe ik sinds 1998. Ervaring heb ik in de branches: installatietechniek, productie, retail, groothandel,energie, media en mode.

Specifieke kwaliteiten zijn het snel kunnen doorgronden van complexe organisaties, aandacht voor goede communicatie en een correcte leider. Ik ben sportief, enthousiast en gedreven.

Branche/sector
Communicatie en Media, Energiebedrijven, Fast Moving Consumer Goods (FMCG), Handel en retail, Industrie en productie
Hoogst afgeronde opleidingsniveau
Master
Titel (afgeronde opleiding):
AA MBA
Leidinggevende ervaringen
Strategisch, Tactisch, Operationeel
Aantal jaren werkervaring als zelfstandige
20
Ervaring als MT-lid
Ja
november 2016 - april 2018
Diverse opdrachten
mei 2016 - september 2016
Business Controller Alliander
Start up van Alliander gericht op duurzame warmte. • Coördinatie en opstellen van business plan. • Beoordelen van nieuwe business cases.
september 2015 - november 2015
Manager Finance & HR
Door Kruger geplaatst in bijzonder beheer opdracht bij installatiebedrijf. • Crisismanagement i.v.m. slechte resultaten. Vervullen van rol financieel manager en HR manager vanwege vertrek van de 2 functionarissen • Liquiditeitssturing door periode van krappe financiële positie • Plan maken voor verbetering resultaten t.b.v. geldverschaffers.
oktober 2012 - juni 2015
Controller AI / Projectmanager KRO-NCRV
• Deelname in team voor fusie van KRO en NCRV (50%) • Leiding geven aan Financiën en Informatievoorziening • Periodieke rapportages aan directie, ledenraad, Raad van Toezicht, NPO en Commissariaat voor de Media • Advisering directie • Veertien maanden Intern projectleider herhuisvesting KRO-NCRV (verbouwing van pand en interne verhuizing, 500 werkplekken).
april 2011 - juni 2012
Controller-business analyst GDF Suez E&P
• Maken en analyseren van kwartaal rapportage joint venture partners • Budget proces coördineren en maken budgetten (per project, per joint venture partner, 5 jaar vooruit) • Opzetten nieuwe budget tool voor verwerking cijfers voor joint venture partners en lange termijn budgetten. • Proces verbetering rapportage, project control en cost control.
juni 2010 - december 2010
Regional Controller France Watts Industries
Industriële onderneming met 5 bedrijven in Frankrijk, 500 medewerkers. Reorganisatie van 5 naar 2 bedrijven. • Assistentie bij reorganisatie • Opzet project management met gevolgen van reorganisatie voor accounting, compliance, legal en tax • Rapportage en analyse van resultaten voor lokaal management en Europees hoofdkantoor • Tijdelijke vervanging van controller en leiding geven aan 3 plantcontrollers • Budgetproces begeleiden en bijsturen naar nieuwe organisatiestructuur • Optimaliseren interne controle, doorvoeren gewijzigde processen.
mei 2009 - november 2009
Group controller NV / Corporate controller Grontmij NV
• Rapportage van maandresultaten en Cash flow aan Raad van Bestuur • Coördinatie bij externe halfjaar rapportage • Cashflow planning en forecasting • Treasury activiteiten (anticiperen op voorwaarden bank convenanten, uitbreiding faciliteit) • Advies bij stellen van targets aan operationeel landen management • Doorvoeren van verbeteringen in financiële- en treasury rapportage.
augustus 2007 - juni 2008
Verandermanager/ Manager F&C Axima Services
• Bij Axima Services (werkmaatschappij van GTI-SUEZ) wijzigingen in werkprocessen doorvoeren en efficiëntie aanbrengen binnen verschillende afdelingen • Leiding geven aan afdeling finance & control en ICT (totaal 14 fte) • Doorvoeren verbeterde werkwijze • Oplossen financiële achterstanden (projectadministratie, onderhanden werk, debiteuren) • Mede vorm geven aan herstructurering • Assistentie bij opstellen nieuw business plan • Processen vernieuwen (kostprijzen, calculatie, onder handen werk, rapportage, incasso, facturatie en management informatie).
december 2001 - december 2002
Controller GTI Klimaatkontrakt
• termijn overbruggen van afwezigheid financiële top 3 (controller, boekhouder en hoofd projectadministratie) • leiding geven aan boekhouding en projectadministratie (19 personen) • financiële rapportage • evalueren en verbeteren van management informatie • herstructurering en verhogen efficiency financiële afdeling • verbeteren van werkprocessen • invoeren maandelijkse interne regiorapportage en bijsturing.
december 1999 - december 2000
Controller Wang Global/Getronics
• leiding geven aan administratieve afdelingen (central finance, contractadministratie, projectadministratie, credit control en reporting), totaal 45 personen. • maandrapportage intern en aan Getronics hoofdkantoor • coördinatie jaarwerk • onderhouden van contacten met accountant en belastingdienst • oplossen en opschonen van balansposities Wang Global • afsplitsen van activiteiten van Wang Global naar Getronics • mede vorm geven aan de integratie van Wang Global Nederland met Getronics